Startitup 2012: Resultaten

Nu har vi sammanställt resultaten av sommarens omgång av Startitup. Tänkte dela med oss av dem här.

Tack alla som varit med, spridit ordet, mailat, hejat, startat igång något nytt, engagerat sig i facebook gruppen, svarat på enkäten och bara bidragit till att göra Startitup till den succée vi hoppades på.

Om Startitup:
Startitup är en digital och gratis sommarkurs där man får ett epost en gång per vecka i 10 veckor med en eller flera uppgifter tillsammans med videoföreläsningar, textguider och rådgivning. Tanken är att om man gör dessa uppgifter så har man en betaversion av sitt företag igång efter dessa 10 veckor. Uppgifterna tar ca 5-10 h / vecka och deltagarna behöver inga förkunskaper.

Sammanfattning:
Startitup 2012 var en succé, både mätt i indirekt och direkt respons. 1340 personer gick officiellt kursen och har uppmärksammats över hela Sverige i bland annat Internetworld, VLT, Sveriges Radio P4, Entreprenör24 och BLT. Framförallt har dock deltagarna varit oerhört nöjda. 93% var nöjda eller mycket nöjda med kursen och aktiviteten har, och är fortfarande, hög. Många deltagare har blivit egenföretagare, många har fortsatt driva sina projekt. 75% skulle gärna gå en fortsättningskurs. Startitupkonceptet visade sig vara oerhört starkt.
Exempel på Startitupprojekt, genomförda i kursen av deltagare:
● http://www.simpleday.se/
● http://kopa-antivirus.se/
● http://wordonashirt.com/
● http://ecoforlife.se/
● http://www.mykarma.se/

Exempel på press:
● http://entreprenor24.se/nyheter/16773-tio-veckors-gratis-kurs-i-entreprenorskap/
● http://internetworld.idg.se/2.22802/1.447287/sommarskola-for-natentreprenorer

Exempel på bloggar som skrivit om Startitup:
● https://fuzzytunnels.wordpress.com/2012/09/04/istllet-fr-att-hjlpa-mig-sjlv/
● http://blogg.tkj.se/gratis-kurs-starta-ett-internetforetag-i-sommar/

Facebook:
● 303 Likes på https://www.facebook.com/startitupse
● 382 medlemmar i kursens officiella Facebookgrupp (med i snitt 2-10 nya inlägg / dag och ungefär 10-20 kommentarer / dag – än idag)

Vilka deltagare deltog i Startitup?
Deltagarna i Startitup var spridda från hela Sverige, i ålderspannet 16-70 år. Största åldersgrupperna var 21-25-åringar, 31-40-åringar och 41-50-åringar. Ungefär hälften hade testat att starta en hemsida före Startitup. Deltagarna hade olika bakgrund, kunskaps- och utbildningsnivå samt internetkunskap.

Föreläsningar:
Vi har genomfört föreläsningar om Startitup och entreprenörskap i Stockholm, Västerås, Karlskrona, Visby, Botkyrka och Skövde.

Antal besök på sajten (både kursen.startitup.se och startitup.se):
Besökare: 16,164
Unika besökare: 9,081
Sidvisningar: 44,656
De flesta besökarna kom från dessa städer:
Stockholm 33.18%
Goteborg 8.97%
Malmo 5.22%
Vasteras 3.45%
Linkoping 3.45%
Uppsala 1.82%
Karlskrona 1.64%
Skovde 1.55%
Kalmar 1.53%
Helsingborg 1.47%

Epoststatistik:
50-85% av alla skickade epost har öppnats, det har skickats totalt 12 epost. Totalt var det 1340 personer som fick kursen, varav många svarat att de kommer använda materialet senare.
Lite feedback från deltagare via slutenkäten:
“Bra jobbat! Kul idé, jag hoppas ni fortsätter med detta!”
“Stort tack! För glädje, kunskap och engagemang!”
“Ni har hjälpt mig mer än ni kan ana! Peppen som gick igenom via mailen/kursdelarna är oslagbar!”
“Glad att jag hittade kursen och genomförde den! Imponerande väl genomfört och jag tar med mig mycket positiva saker från kursen. Ge er själva en klapp på axeln! Tack Anton och Marlena! ;)
“Toppen kurs, tack ska ni ha. Vi ses på nästa kurs.”
“Tack för en jätte bra kurs!!!”
“Grymt bra jobbat till er alla! Tack vare er fick jag arlset ur vagnen och genomförde min idé!”
“Jättebra initiativ och ambitiöst, välskrivet kursmaterial!”
“Det var kanon! Jag har rekommenderat den till måååånga!”
“Superkurs! Har rekommenderat den till flera personer.”
”Det bästa med kursen var att jag plötsligt skapat ngt som jag inte ens hade i tankevärlden innan jag gått kursen, dvs en nätbutik :)
”Det bästa med kursen var att den gav mig inspiration och den spark jag behövde för att starta upp mitt projekt. Nu känner jag mig inspirerad att fortsätta och känslan att ha skapat och driva något eget är härlig!”
”Är fortfarande överlycklig, så vet inte om jag kan se några missar. Kan man ens göra det bättre?” (som svar på vad vi kan förbättra till nästa gång)
”Det bästa med kursen var formatet! Perfekt upplägg, iom att man kan det när det passar in i övriga livet, med arbete, socialt umgänge mm”
Slutkommentar:
Startitup var en succé, trots den ringa budgeten och det sent påkomna initiativet. Över 1300 personer visar att intresset är överväldigande för den här typen av insatser, liksom att en så stor majoritet tycker att kursen varit bra visar på en kvalitet. Samtidigt är vi helt övertygade om att konceptet, kursen och andelen deltagare kommer kunna förbättras avsevärt i kommande omgångar. Startitup var, och är, en bra språngbräda för entreprenörskap. Vår tes var att genom att göra det så enkelt att starta företag, så kommer fler också att göra det. Med facit i hand vet vi att vi hade rätt. Vi hoppas få möjligheten att genomföra detta igen.

Tack!
Marlena Batist & Anton Johansson

 

Skriv ett svar