E-handel – en fantastisk möjlighet!

Går du i tankarna att starta en egen e-handel? Tveka inte utan bara gör det! Nu i dessa tider med coronapandemin som härjar väljer allt fler att göra sina inköp via nätet. Allt för att slippa trängas med folk och riskera bli smittad. E-handel är ju en fantastisk grej, att kunna sitta hemma och handla det man behöver.

Affärsidé

Allting börjar ju med en affärsidé. Vad är det du vill sälja för varor eller tjänster? Här gäller det att undersöka hur marknaden ser ut. Är efterfrågan stor och finns det många andra som redan erbjuder samma sak som jag? På nätet är det väldigt mycket enklare att nischa sig och erbjuda ett väldigt smalt sortiment just för att människor hittar dit från alla världens hörn.

Domän

När affärsidén är färdig är det dags att komma på ett namn på butiken eller företaget. Detta namn är lämpligt att registrera som en domän. Då är det lätt att hitta till din butik. Domänen brukar man betala för årsvis.

Program för din webbutik

Idag finns det en uppsjö av olika program att använda sig av. Här gäller det helt enkelt att välja det program man själv tycker är enklast att navigera sig igenom. Titta gärna på vilka betallösningar de olika programmen kan ta emot. Ju fler valmöjligheter du har, desto lättare blir det för kunden att välja just din butik. Allt ska göras så användarvänligt som möjligt. En positiv upplevelse gör att kunden gärna återvänder och även rekommenderar din butik till andra.

Fraktavtal

Eftersom dina kunder kan bo över hela landet eller till och med över hela världen är det viktigt att ha ett bra fraktavtal. Paketen ska kunna hämtas där du har ditt lager och lämnas hos ett ombud så kunden kan hämta det där. Frakten står för en stor kostnad i ett företag och därför kan det vara värt att jämföra de olika alternativen.

Lager eller direktbeställning?

När det gäller lagerhanteringen beror det helt på vad det är för produkter du ska sälja. En webbutik som säljer pennor kräver inte lika stort utrymme som en webbutik som säljer möbler. I början är en möjlighet att jobba med direktbeställningar, alltså att du gör beställning hos din leverantör när du får in en beställning från en kund. Då krävs inga stora lagerutrymmen. Vill du ändå ha ett sortiment i lager kan det vara smart att ha sitt lager i hemmet om det är möjligt. När du sedan har arbetat upp ett kapital kan det vara läge att leta efter en lokal där du kan ha lager samt packa dina ordrar.

Marknadsföring

Hur ska då kunderna hitta till just din butik? Ett bra sätt att marknadsföra sig är via sociala medier. Skapa en företagssida på Facebook och Instagram och marknadsför dina inlägg. Det genererar en hel del besökare och på så sätt får kunderna upp ögonen för dig.

Som det är nu i världen är det ett gyllene läge att starta en webbhandel. Dock gäller det att ha en bra strategi för att lyckas. Planerna måste vara tydliga och sätt både kortsiktiga och långsiktiga mål. Det är mycket roligare att kunna fira ofta!

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*